top of page

Songkran Day



Songkran is on 13 April of each year, but the holiday period extends from 14 to 15 April. These days are Thailand’s national holidays. Songkran is also registered on the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity on 6 December 2023 by UNESCO.

.

Songkran or Songkran festival is inherited from generations to generations. This is a very beautiful traditional culture reflecting gratitude, retribution, and loving-kindness of Thai people. Main activities involve giving alms to the monks in the morning, gently pouring water on the Buddha statue, paying respect to elderly people in family, receiving their blessing, and enjoying water splashing with friends and family members. Young generations often return to their hometown to make merit with families and celebrate Thai New Year together, by saying ,

“Happy Songkran Day” to bless each other. Thus, Songkran is also one of the important family days.

Knowing Buddha Foundation.

......

วันสงกรานต์

วันสงกรานต์ ตรงกับวันที่ 13-15 เมษายน ของทุกปี และถือเป็นวันหยุดราชการของไทย อีกทั้ง “สงกรานต์” ยังได้รับการประกาศขึ้นทะเบียนสงกรานต์ในประเทศไทยเป็นรายการในบัญชีตัวแทนมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมที่จับต้องไม่ได้ของมนุษยชาติ เมื่อวันที่ 6 ธันวาคม 2566 โดยองค์การการศึกษา วิทยาศาสตร์ และวัฒนธรรม แห่งสหประชาชาติ (UNESCO)

.

วันสงกรานต์ถือเป็นวันขึ้นปีใหม่ของไทยมาตั้งแต่สมัยสุโขทัยจนถึง พ.ศ. 2483 ในสมัยที่จอมพล ป. พิบูลสงคราม เป็นนายกรัฐมนตรี ทางราชการได้กำหนดให้วันที่ 1 มกราคม เป็นวันขึ้นปีใหม่ตามปฏิทินสากล อย่างไรก็ตาม วันสงกรานต์ยังคงมีความสำคัญและขึ้นชื่อว่าเป็นวันขึ้นปีใหม่ของไทย โดยเรียกวันที่ 13 เมษายน ว่าวันมหาสงกรานต์ วันที่ 14 เมษายน เป็นวันเนา วันที่ 15 เมษายน เป็นวันเถลิงศก

.

สงกรานต์ หรือประเพณีสงกรานต์ได้รับการสืบทอดจากรุ่นสู่รุ่นโดยคนไทยและชุมชน ซึ่งเป็นประเพณีอันงดงาม และมีความหมายสะท้อนถึงคุณค่าของความกตัญญูกตเวทีของคนไทย และความรัก ความปรารถนาดีต่อกันและกัน โดยกิจกรรมในช่วงประเพณีสงกรานต์ที่สืบทอดกันมาตั้งแต่บรรพบุรุษ คือ การทำบุญตักบาตร การสรงน้ำพระพุทธรูป การรดน้ำดำหัวขอพรผู้ใหญ่ที่เคารพนับถือ ตลอดจนการเล่นสาดน้ำ ในช่วงสงกรานต์ลูกหลานชาวไทยนิยมเดินทางกลับภูมิลำเนาเพื่อไปทำบุญพร้อมกับรดน้ำดำหัวผู้มีพระคุณ

.

ขอให้ทุกท่านมีความสุขในวันสงกรานต์ และสวัสดีปีใหม่ไทย

โนอิ้ง บุดด้า เพื่อการปกป้องพระพุทธศาสนา

bottom of page